Velvyslanectví Bulharské republiky v ČR a Bulharský kulturní institut v Praze vás zvou na zahájení výstavy GrafikArt, představující mladé talenty bulharského výtvarného umění. Expozice zahrnuje vybraná díla oceněných i nominovaných autorů Národní soutěže Klasická grafická technika 2017. Mezi oceněnými jsou Ivan Mateev, Zoran Miše a Vasil Kolev-Vasillo i nominovaní Pavel Celkovski, Kalojan Iliev-Kokimoto a Vasil Angelov. Vedle prací soutěžících budou vystaveny i práce členů komise.
První ročník Národní soutěže Klasická grafická technika proběhl na konci roku 2017. Iniciátorem a hlavním organizátorem soutěže je umělec Ljudmil Georgiev, jehož práci jsme v BKI-Praha představili v září loňského roku. Cílem jeho projektu je stimulovat mladé výtvarníky k práci v oblasti grafiky. Účastníci jsou bulharští autoři do čtyřiceti let pracující v oblasti klasické grafiky. Soutěž podpořilo bulharské Ministerstvo kultury.
Výstava pokračuje do 6.4.2018.
Zoran Miše
Narodil se 8. srpna 1984. Vystudoval obor Grafiky u Dimo Kolibarova a později v ateliéru Johana Jotova na Národní akademii výtvarných umění v Sofii. Je spoluzakladatelem PRINT NEST STUDIO.
Mé práce jsou především jednobarevné a používám jednoduché tvary jako objekty zájmu. Umím se obsáhle vyjádřit v monochromatickém rozsahu a nemám potřebu barev. Prozatím používám pouze klasické techniky lept, akvatinta a suchá jehla. Ale jsem otevřený novým technikám a způsobům představení svého umění. Jednoduchost mých uměleckých děl není tak jednoduchá v mém vědomí. Objekty, které používám, jsou spojené se mnou, se společenskými každodenními problémy i radostmi.
Vasil Angelov
Narodil se 11. července 1987. Vystudoval Národní akademii výtvarných umění v Sofii, obor Grafika, která se stala jeho vášní a dobrodružstvím.
Grafika má mnoho podob a já je všechny miluji. Soustředím se především na černobílé grafiky a staré tradiční techniky. V poslední době se více věnuji mezzotintě a snažím se v této technice stále zdokonalovat. Je v ní lehkost, hloubka i mystika, která dovoluje, aby se odstíny objevovaly v celé své škále. Krása i složitost tohoto umění jsou jedinečné.
Ivan Mateev
Vystudoval Národní akademii výtvarných umění v Sofii, obor Grafika. Patří do týmu PRINT NEST STUDIA.
Používám klasické techniky, především techniky tisku z hloubky. Ve své práci hledám emoci vzdáleného, chladnějšího pohledu na danou chvíli nebo stav. V černé a bílé vidím možnost skrýt nebo odhalit části prostředí, které vytvářím.
Pavel Celkovski
Narodil se 22. května 1986. Vystudoval Národní akademii výtvarných umění v Sofii, obor Grafika, v ateliéru Johana Jotova.
V roce 2012 se stal členem Svazu bulharských výtvarníků v sekci Grafika a ilustrace. Pavel je jedním ze zakladatelů ateliéru PRINT NEST STUDIO. V současnosti žije a pracuje v Sofii.
Vasil Kolev-Vassillo
Narodil se v roce 1979 v Sofii. Žije a pracuje mezi Sofií a Benátkami. Od roku 2009 pracuje jako asistent na Národní akademii výtvarných umění v Sofii, katedra Grafiky. Vystudoval Národní akademii výtvarných umění v Sofii, obor Grafika, a Akademii výtvarných umění v Benátkách, obor Malba.
Kalojan Iliev-Kokimoto
Narodil se v roce 1979 ve Varně. Vystudoval obor Grafika na Fakultě výtvarných umění na univerzitě ve Velikém Tarnovu a Akademii výtvarných umění v Lodži. Žije a pracuje ve Varně. Vystavuje v Bulharsku i jinde po světě, kde se účastní i mnoha uměleckých přehlídek. Je nositelem řady ocenění a jeho práce jsou majetkem sbírek v Bulharsku i ve světě.
Neobvyklé myšlenky, které vytvářím ve svých grafikách, kresbách, kolážích, fotografiích a instalacích jsou plodem mých vzpomínek a mé tvořivosti. V mnoha mých tvorbách je možné vidět můj zájem o různé sociální problémy. Nový řád světa, role ikon v současné společnosti a vztah k zvířatům jsou jen některá z témat, které se pravidelně objevují v mé práci. Přesun náboženství do politiky, každodenní absurdní situace, stále častěji se objevující emocionální a psychické stavy jako narcismus, představa dokonalé lásky a krásy. Pracuji s existujícím vizuálním materiálem, který obohacuji o své vlastní vyprávění. Vyprávím příběh novým způsobem, soustředím se na konkrétní aspekty, a proto znovu popisuji svou zkušenost, tentokrát jako divák.